Audio & beeld

Waarom domotica?

Van zodra je domotica als elektrische installatie in overweging begint te nemen, ga je automatisch bij andere mensen polsen of het wel een verstandige keuze is. Je gaat er immers veel geld voor neertellen en je vraagt je af: “waarom eigenlijk?”

“Waarom?”, dat is dan ook de eerste vraag die de mensen aan jou stellen als je het onderwerp aansnijdt. Vaak wordt het antwoord al door die mensen zelf gegeven in de vorm van een sarcastische opmerking:

  • Om uw bad te laten vollopen van in uw bed?
  • Ik zal zelf wel op het knopke van mijn koffiezet drukken als ik opsta.

Op alle argumenten die jij aanhaalt, hebben ze een gevat antwoord klaar. Als je de waarom-vraag beantwoord met: “In eerste instantie om mijn licht aan en uit te doen, later zien we wel”, reageren zij als volgt: “Daarom heb je toch geen domotica nodig? Dat kan ik ook hoor!”.

Als je als pro-domotica-reden zegt dat het ook energie kan besparen door bijvoorbeeld de centrale verwarming in een kamer automatisch te laten uitschakelen wanneer iemand het venster opent in die kamer, reageert men: “Die moet toch niet uitschakelen?! Ik wil het lekker warm hebben in die kamer!”

Vast en zeker herken je één van deze situaties. In het begin deden ze me eerlijk gezegd toch wat twijfelen over het feit of ik wel domotica nodig heb. Nu raakt het me steeds minder en weet ik dat met mensen die niet open staan voor domotica zonder het eerst bekeken te hebben niet te discussiëren valt.

Ik ken het antwoord op mijn waarom-raadsel. Het is meer een gevoel dat me zegt dat domotica de toekomst is dat je jouw woning niet “vast zet” zoals bij de klassieke manier van werken. Nu voorzie ik de basis met de nodige wachtleidingen. Behoeften evolueren, dus te ver vooruit plannen heeft toch geen zin. De basis zal er zijn en ik zal er klaar voor staan.

Dus als men de waarom-vraag nog eens op mij afvuurt, zeg ik gewoon:
DAAROM!

Lees verder: Keuze domotica

3 reacties:

Unknown zei

amen!
Ik heb er ook al meerderemalen over nagedacht en ik ben ook van mening om alles al te leggen in het geval dat... want technologie staat niet stil. kijk maar naar de voorbije 50 jaar.

killay zei

Hallo,

Ik weet dit bericht is inderdaad al 2 tal jaar oud. Maar had graag even mijn opinie gegeven omtrent domotica.

Ik ben pro-domotica MAAR het probleem is dat de technologie niet stil staat. Het lijkt mss wel een vreemde reactie maar denk eraan:

Nieuwe apparaturen worden beschikbaar die bv niet meer compatibel zullen zijn met bepaalde centrales. Sommige aansluitingen zullen vernieuwd worden. Vooral de dag van vandaag zijn de prijzen er ook niet om gelukkig van te worden.

Unknown zei

Zeer mooi bericht van Geert.
Domotica is up-to-date en zet de situatie van uw huis niet vast. Als je een beetje normaal doet, kost domotica niet zoveel meer in de eerste fase. Het begint pas bij al de toeters en bellen, die je meestal niet nodig hebt, of pas later wanneer er terug wat geld beschikbaar is.
Kies ook voor de KNX-standaard. Dit is de europese standaard met momenteel 300 fabrikanten. Je kan alles met elkaar doen werken en bent dus niet merkgebonden. Gaat er eentje over kop, dan heb je nog 299 fabrikanten die binnen 20 jaar uw defect component kan vervangen.

MVG

Een reactie posten