Problemen met AEG toestellen


Koop bij bol.com
Op 3 mei 2010 konden we dolblij aankondigen dat we onze keukentoestellen besteld hadden. Zoals je op die pagina kon lezen, opteerden we voor duurdere toestellen van een goed merk en voor goedkope zelfbouwkasten.
De toestellen werden geleverd in oktober 2011 en op 2 november 2011 werd de keuken in gebruik genomen.

In maart 2013 werd de koelkast vervangen, omdat we deze te klein vonden voor ons gezin.

Sindsdien hebben we dus nog 4 toestellen van AEG in huis, waarvan er tussen april 2014 en nu 3 hersteld geweest zijn door de dienst na verkoop van AEG. Toevallig (?) zijn deze drie toestellen nét buiten garantie, waardoor er betaald moest worden voor elk van deze herstellingen.

De microgolfoven

AEG MCC3880EM
Het eerste toestel waar het fout ging, was de microgolfoven. Deze begon intern te bliksemen tijdens het opwarmen van de papfles van de jongste spruit. Voor je het vraagt: Neen, we steken nooit metalen voorwerpen in de microgolfoven.

De reactie van AEG was dat het plaatje bovenaan vuil was en dat dit daardoor kwam. Dit werd vervangen om het probleem op te lossen.

Sinds de dag dat we deze oven hadden, toonde het display regelmatig 'ERR' gedurende een fractie van een seconde. Omdat het toestel correct werkte, spendeerden we hier geen aandacht aan.
De technieker heeft (bij ons thuis) de hele elektronica van het toestel vervangen om dit probleem op te lossen, want blijkbaar was er intern iets niet compatibel.

Kostprijs van dit grapje: 190 €

Het inductiefornuis

AEG HK884400FG
Een paar weken later deed de kookplaat niets meer. Je hoorde enkel een beep als je deze aan zette en kon zien dat de achtergrondverlichting van het ingebouwde LCD-scherm in actie schoot, maar het scherm bleef helemaal zwart. Ook de functietoetsen naast het kookvuur konden de bekkens niet activeren.

De oplossing was hier ook om heel het binnenwerk van het toestel (bij ons ter plaatse) te vervangen. Het probleem was opgelost, maar we waren weer 225 € armer.

De oven

Sinds april hadden we regelmatig voor dat onze verliesstroomschakelaar van 30mA afsloeg. Aangezien we ervoor gekozen hadden om heel de woning achter 30mA te plaatsen i.p.v enkel de vochtige ruimtes, was dit dubbel vervelend. Ten eerste zit heel de woning zonder stroom (inclusief het aquarium) en ten tweede wordt het zeer lastig om de exacte oorzaak te achterhalen. Er zijn altijd wel een aantal toestellen in gebruik en er zijn er een aantal waar je het niet echt van weet omdat je niet zelf kan bepalen wanneer ze juist stroom verbruiken (diepvries, koelkast, vuilwaterpomp, ...)

AEG B98207M
Toen men de microgolfoven kwam herstellen, hadden we al een vermoeden dat de oven de boosdoener was, maar konden we dit nog niet met zekerheid zeggen. Uiteraard deed onze gerichte voorverwarm-test op dat moment uiteraard de verliesstroomschakelaar niet afslaan, waardoor de technieker er op dat moment niets aan kon doen.

Begin augustus was het helemaal duidelijk dat de oven de dader was en wisten we perfect op welke stand (hete lucht, 220 graden) en wanneer het probleem zich voordeed (net vóór de oven de gewenste temperatuur bereikt had of net erna). Helaas gebeurde het slechts in ongeveer de helft van de gevallen, waardoor het dus lastig te bewijzen of te onderzoeken was.

We hebben zelf eerst wat extra verliesstroomschakelaars van 30mA bijgekocht en de elektriciteitskasten anders bekabeld, zodat elke verdieping en het aquarium zijn eigen verliesstroomschakelaar kreeg. Op deze manier vallen er minder toestellen uit en zorgen er ook minder toestellen voor dat de 30mA-grens per verliesstroomschakelaar doorbroken wordt.
Dit bracht helaas geen soelaas, maar zorgde er wel voor dat we onze wekkers niet telkens moesten juist zetten.

Op 11 augustus stuurde ik een mail met een volledige beschrijving van het probleem. Uit de vele telefonische contacten die er nog op volgden, bleek dat ze deze mail wel ontvangen, maar niet gelezen hadden. Uiteindelijk werd beslist dat ze het toestel zouden komen halen om het grondig in hun atelier te testen. Op dat moment weet je enkel dat het minstens 75€ gaat kosten, maar weet je niet waar het eindigt.


Na drie weken en vele telefoontjes waar we het probleem nogmaals in moesten uitleggen (ze hadden de mail dus nog steeds niet gelezen) kon men enkel vertellen dat men het toestel gedurende 4 uur getest had, ook op stoom, dat ze niets gevonden hadden, maar dat het een probleem met de verliesstroomschakelaar was. (Ze hebben niets gevonden, maar weten wel dat er een probleem is: beetje tegenstrijdig) Ze verzekerden ons dat er geen verlies te meten viel op het toestel en dat het probleem bij onze binnenbekabeling lag. Men verbond mij door met een Franstalige medewerker zodat ik het probleem (met alle technische termen) in het Frans mocht uitleggen aan de persoon die het zou oplossen. (prima service als je in stap 1 van het telefonisch menu uw taal moet opgeven)

Na ongeveer anderhalve maand kregen we onze oven terug, op voorwaarde dat we 100€ cash betaalden bij levering. Bij het eerste gebruik na deze toch wel heel lange herstelling, sprong de differentieelschakelaar opnieuw.

Ik was lang beleefd gebleven, maar nu kon de klachtendienst zich toch wel aan een minder vriendelijk telefoontje verwachten. Zeker ook omdat één van de vele techniekers die we intussen over de vloer hadden gekregen verteld had dat AEG sinds een drietal jaar opmerkelijk duurder is geworden wat betreft herstellingen en dat we veel te braaf zijn gebleven in dit hele verhaal.
Met de persoon van de klachtendienst werd afgesproken dat er opnieuw een technieker zou langskomen. Deze zou gratis de binnenhuisbekabeling doormeten, want ze waren er nog steeds van overtuigd dat het probleem daar gezocht moest worden.

Op 2 oktober kwam dezelfde vriendelijke technieker langs die ook de herstelling van de microgolfoven had gedaan en die zei dat hij voor de zekerheid toch eerst de oven nog eens zou uitmeten op verlies. Ik stond erbij toen hij de weerstand van de hetelucht-stand uitmat met zijn megger. Resultaat: 10mA verlies zonder dat er stroom op stond. En dan beweert men dat men dit toestel uitgemeten heeft in het atelier...

De technieker was goed voorbereid, want hij toverde spontaan een nieuwe weerstand uit zijn valies die als bij wonder 0,0mA verlies aantoonde. Deze werd in de oven ingeplant en na een telefoontje met AEG besloot een zekere Vic, dat we hier niet voor moesten betalen. Het had er nog aan moeten mankeren...

De oven werd intussen al een paar keer succesvol gebruikt zonder dat we in het donker zaten.

Conclusie

Na minder dan 3 jaar gebruik hebben we reeds meer dan 500€ kosten gehad aan onze keukentoestellen die zogezegd van goede kwaliteit zouden moeten zijn. Voor dat geld heb je al een gelijkaardig toestel van een ander merk.

Wij raden niemand nog toestellen van AEG aan en zullen het ook nooit nog zelf kopen. Als je de reacties op de AEG Facebookpagina bekijkt, zie je dat we duidelijk niet de enigen zijn die niet te spreken zijn over de dienst na verkoop en de dure tarieven voor herstellingen die ze daar hanteren.

Om goedkoop te eindigen met een flauw one-liner-rijmpje: AEG? WEG ERMEE!

Update 16/12/2014: Nadat we deze blogpost via hun Facebook-pagina hadden aangekaart, heeft men toegegeven dat ze bij de herstelling van de oven een duidelijke fout gemaakt hebben. We hebben vrij snel een creditnota ontvangen en nu, meer dan twee maand later, werd de 100€ van die herstelling teruggestort op onze rekening.

1 reacties:

Luc De Voogdt zei

Ook nooit nog AEG. Eerst was de afwasmachine Favorit 88055 VI aan de beurt. Na nog geen jaar in gebruik ontdekte de onderhoudstechnicus een lek in de inboxboden naast de vuldop van het zoutreservoir. Pas na hevig protest gaf AEG toe dat het lek niet het gevolg kon zijn van gemorst zout, en dat het probleem zich al vaker had voorgedaan.

Een paar jaar later was mijn microwave-oven MCC3880Em (die zelden werd gebruikt) aan de beurt. Plots een harde knal - en dan niets meer. Heb deze keer niet eens meer de moeite genomen om er AEG bij te halen. Vervangen door een betrouwbare oven en zand erover. Maar nooit meer AEG.

Een reactie plaatsen